Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Część mieszkańców Nałęczowa przeciwna budowie obwodnicy. „Co to za obwodnica, która przebiega kilkaset metrów od centrum?”

Aleksandra Dunajska-Minkiewicz
Aleksandra Dunajska-Minkiewicz
- Ta obwodnica nie pomoże Nałęczowowi. Może tylko zaszkodzić – przekonuje część mieszkańców gminy. Zarząd Dróg Wojewódzkich, który ma budować drogę utrzymuje jednak, że wybrano najlepszy wariant z możliwych.

Pani Halina mieszka w Cynkowie, wiosce położonej po sąsiedzku z Nałęczowem. - Uzdrowisko to nie tylko miasto Nałęczów. Na jego obszarze wyróżnia się trzy strefy ochrony uzdrowiskowej: A, B i C. Miasto Nałęczów to A, Cynków to C. A planowana obwodnica ma przechodzić pomiędzy Nałęczowem a Cynkowem - mówi. I dodaje: - Ja i mąż, dwoje starych dziadków, idziemy z Cynkowa do centrum Nałęczowa 20 minut. A obwodnica ma się znaleźć mniej więcej w połowie drogi. Więc co to za obwodnica, która jest tak blisko serca miasta? - pyta.

Pani Halina, podobnie jak wielu mieszkańców Cynkowa, ale też innych pobliskich miejscowości, od lat protestują przeciwko budowie obwodnicy Nałęczowa w obecnie planowanym kształcie.

Tymczasem zapowiadana od lat inwestycja jest coraz bliżej realizacji. Co prawda nie zarezerwowano na nią jeszcze pieniędzy, ale 1 lutego wojewoda lubelski wydał zezwolenie na jej realizację. Władze Nałęczowa się cieszą, bo przecinająca uzdrowisko droga 830 to jedna z najbardziej ruchliwych tras wojewódzkich w regionie. A Ministerstwo Zdrowia już w 2010 roku ostrzegało, że w Nałęczowie trzeba zmniejszyć poziom hałasu. W przeciwnym razie może stracić status uzdrowiska.

Jesteśmy "za", ale nie tutaj

- Nie jesteśmy przeciwko obwodnicy. Ta droga oczywiście jest potrzebna, ale nie w proponowanym kształcie. Powinna zostać bardziej odsunięta od Nałęczowa. W przeciwnym razie bardziej miasteczku zaszkodzi, niż pomoże – uważa pani Halina.

I podaje przykład: - Jeśli obwodnica w obecnie zapowiadanym wariancie powstanie, hałas samochodów będzie większy niż teraz, a nie mniejszy. Obecnie tiry z Nałęczowianki i Cisowianki najczęściej nie jadą przez Nałęczów, ale kierują się w stronę Lublina i na węźle Szerokie w Płouszowicach wjeżdżają na ekspresówkę. Po wybudowaniu nowej drogi będą oczywiście z niej korzystać, a cały hałas i spaliny skierują się na Nałęczów. Poza tym - nad Doliną Bochotniczanki ma powstać estakada. Wszystkie oleje i smary z estakady spłyną do Bochotniczanki, a Bochotniczanką do stawu w Parku Zdrojowym. Komu potrzebne sanatorium tam, gdzie jest hałas samochodów, smród spalin i brudny staw? - zastanawia się.

Pani Alicja, także mieszkanka Cynkowa, pokazuje wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Nałęczowa z 1994 r. Wariant obwodnicy, który teraz ma być realizowany, opisano tam tak: „niesie ze sobą szereg konfliktów ekologicznych i krajobrazowych”. Pani Alicja przypomina też, że w 2014 roku ówczesny burmistrz Nałęczowa przyznawał, że proponowany wariant oznacza „ogromną ingerencję w unikalny ekosystem”. Jednak dwa lata później wydał dla niego decyzję środowiskową. - Wielokrotnie podnosiliśmy te kwestie, także w czasie konsultacji przed wydaniem decyzji środowiskowej. Kierowaliśmy sprawę do SKO i do sądu, ale nasze uwagi zostały zlekceważone – zaznacza pani Alicja.

Budowie obwodnicy w proponowanym kształcie sprzeciwia się też prof. Maria Szyszkowska, prawniczka i filozofka z Uniwersytetu Warszawskiego, była członkini Trybunału Stanu, senator, mieszkająca w Strzelcach w gminie Nałęczów. - Protestujemy, bo nie chcemy, aby z jedynym polskim uzdrowiskiem kardiologicznym Nałęczów stało się to, co z uzdrowiskiem w Konstancinie, którego charakter uzdrowiskowy dziś trudno dostrzec. A budowa tej drogi doprowadzi do wysuszenia błot, bo fragment jej przebiegu zostanie wybudowany na palach, na łąkach, które są jednym ze źródeł leczniczego klimatu Nałęczowa - wyjaśnia.

ZDW: Wybrano najlepszy wariant

Kamil Jakubowski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich, w odpowiedzi na nasze pytania podkreśla, że w czasie przygotowywania inwestycji brano pod uwagę trzy warianty: pierwszy czyli ten, który teraz ma być realizowany, drugi, biegnący m.in. przez ulicę Cynkowską oraz trzeci, który „miał biec przez Cynków oraz ingerować w zabudowę”.
- Problem w tym, że te warianty są do siebie bardzo zbliżone, a potrzebny jest taki, który będzie znacznie dalej od Nałęczowa – podkreśla pan Marian, kolejny mieszkaniec gminy Nałęczów, który protestuje przeciwko budowie obwodnicy w zapowiadanej wersji.

ZDW podkreśla jednak, że gdyby wybrano wariant omijający Nałęczów szerokim łukiem, obwodnica nie spełniałaby swojej roli, bo wielu kierowców i tak by z niej nie korzystało

Kamil Jakubowski zaznacza też, że decyzja środowiskowa dla obwodnicy Nałęczowa jest ostateczna. - Została utrzymana w mocy przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Lublinie w styczniu 2017 roku, a Naczelny Sąd Administracyjny w sierpniu 2019 r. odmówił wstrzymania wykonania zaskarżonej decyzji – wylicza.

Prof. Maria Szyszkowska jest innego zdania: - Decyzja środowiskowa nie jest prawomocna, ponieważ oczekiwana jest kolejna rozprawa przed NSA. Dodatkowo SKO w Lublinie w sierpniu 2018 r. wznowiło postępowanie w sprawie decyzji środowiskowej. Każde z tych postępowań może doprowadzić do uchylenia tej, wadliwej naszym zdaniem, decyzji środowiskowej. Wydanie decyzji budowlanej było więc przedwczesne.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pulawy.naszemiasto.pl Nasze Miasto