Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co z puławskimi szkołami po reformie? Urząd przedstawił sześć koncepcji

Sześć wariantów, w jakich puławskie szkoły będą mogły działać po reformie edukacji, zaprezentował Zespół ds. wypracowania koncepcji sieci i obwodów szkół prowadzonych przez gminę Miasto Puławy.

9 stycznia Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawy o oświacie i przepisy wprowadzające, przygotowane przez szefową Ministerstwa Edukacji Narodowej Annę Zalewską. W Puławach o tym, jak będą wyglądać szkoły po reformie, miał zdecydować specjalny Zespół, powołany przez prezydenta Janusza Grobla. 2 stycznia odbyło się głosowanie na poszczególne warianty, które teraz zostaną przekazane Radzie Miasta.

Zgodnie z ogłoszoną przez minister Zalewską reformą edukacji wraca 8–letnia szkołą podstawowa, 4–letnie liceum ogólnokształcącego, 5–letnie technikum, a w miejsce szkół zawodowych mają powstać dwustopniowe szkoły branżowe. Gimnazja będą zlikwidowane. MEN zapowiedział, że zmiany mają być wprowadzane stopniowo, pierwsze już we wrześniu 2017.

Władze miasta na swojej oficjalnej stronie (LINK) zaprezentowały już w jaki sposób puławskie szkoły będą reorganizowane po reformie. Specjalny zespół przedstawił sześć wariantów, z których najwięcej głosów otrzymał wariant II. Każdy z głosujących mógł oddać trzy głosy.

Wariant II zakładał m.in. utworzenie dwóch zespołów szkół ogólnokształcących poprzez połączenie istniejącej podstawówki z istniejącym zespołem szkół ogólnokształcących, oraz przekształcenie pozostałych (nie włączonych do zespołów) funkcjonujących w mieście szkół podstawowych w ośmioklasowe szkoły podstawowe. Przewidywał też włączenie samodzielnych gimnazjów do szkół podstawowych z którymi dzielą budynki. Koncepcja łącznie otrzymała 17 głosów.

Wśród jej zalet zespół wymieniał m.in.: maksymalne wykorzystanie bazy edukacyjnej i sportowej, mniejszą liczba zwolnień, wykorzystanie potencjału nauczycieli, możliwość uniknięcia zwolnień grupowych, uwolnienie miejsc dla młodszych dzieci, mniejszą różnicę wieku między dziećmi podstawówek wchodzących w skład zespołu (zwiększenie bezpieczeństwa), możliwość nauki na jedną zmianę i brak konieczności ponoszenia dodatkowych nakładów

Wady to m.in. ewentualne niezadowolenie społeczne społeczności szkół podstawowych włączanych do zespołów, odpływ części dzieci do placówek niepublicznych, konieczność dostosowania umiejętności nauczycieli do pracy z dzieckiem młodszym i odległość pomiędzy budynkami.

Niewiele mniej, bo 12 głosów, otrzymał wariant I, który zakładał, że wszystkie puławskie szkoły podstawowe stają się ośmioklasowymi szkołami podstawowymi; samodzielne gimnazja zostają włączone do szkół podstawowych, z którymi dzielą budynki, a szkoły licealne będą działać samodzielnie

Argumentami, które miałyby przemawiać za takim rozwiązaniem są m.in.: wykorzystywanie tego samego budynku przez 8 lat, duży komfort pracy (młodsze dzieci nie przebywają ze starszymi), i nauka pod jednym wychowawca w klasach IV-VIII. Z kolei wśród wad wymienia się m.in. pozostawienie niewykorzystanej bazy edukacyjnej i sportowej po wygaszanych gimnazjach (doposażonej niejednokrotnie przy udziale środków unijnych, konieczność wymuszonych nakładów na pracownie w szkołach podstawowych, zwiększony odpływ uczniów i dłuższy okres kształcenia w szkołach pozagminnych.

Po 6 głosów otrzymały dwa rozwiązania. Pierwsze zakłada połączenie jednego z zespołów szkół ogólnokształcących z istniejącą podstawówką, pozostawienie w okresie przejściowym (2 lata) drugiego zespołu szkół ogólnokształcących z wygaszającym gimnazjum, a następnie utworzenie w jego miejsce liceum ogólnokształcącego. Pozostałe szkoły podstawowe (6) zostałyby przekształcone w ośmioklasowe szkoły podstawowe. Samodzielne gimnazja włączone do szkół podstawowych z którymi dzielą budynki.
Wybrany jako drugi z identyczną liczbą głosów wariant nr 6 przewiduje połączenie jednego z zespołów szkół ogólnokształcących z istniejącą szkołą podstawową i utworzenie zespołu szkół, pozostawienie w okresie przejściowym (2 lata) drugiego zespołu szkół ogólnokształcących z wygaszającym gimnazjum, a następnie utworzenie w jego miejsce nowej szkoły podstawowej i utrzymanie istniejącego liceum ogólnokształcącego. Wariant zakłada też, że pozostałe szkoły podstawowe stają się ośmioklasowymi szkołami podstawowymi.

Informacje dotyczące wariantów w formie infografik znajdziecie na stronie Urzędu Miasta - (LINK)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najlepsze atrakcje Krakowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pulawy.naszemiasto.pl Nasze Miasto