Na finiszu są prace budowlane przy łącznicy między dwoma drogami kolejowymi: E7 prowadzi z Lublina do Warszawy oraz E-68 – między Lublinem a Stalową Wolą. Nowa trasa ma łącznie 1200 metrów długości. Powstała na skraju Starego Gaju, przebiega w sąsiedztwie ogródków działkowych.
- Można powiedzieć, że to kolejowa obwodnica Lublina. Część składów w relacji północ – południe będzie mogła dzięki łącznicy ominąć stację Lublin Główny. To sprawi, że pociągi towarowe będą mniej uciążliwe dla okolicznych mieszkańców – zapewnia Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.
- To połączenie usprawni organizację transportu kolejowego, i to zarówno pasażerskiego jaki towarowego – dodaje Lech Sprawka, wojewoda lubelski.
Obecnie pociągi jadące z Warszawy na południe Polski przez Lublin muszą wjechać na stację Lublin Główny. Robią to z dwóch powodów: nie mają innej trasy, aby dotrzeć np. do Stalowej Woli oraz muszą zmienić lokomotywę z elektrycznej na spalinową.
Łącznica między trasami E7 oraz E68 (i elektryfikacja tej drugiej trasy) rozwiązuje oba te problemy. - Główne założenie to ominięcie przez pociągi towarowe stacji Lublin. I ten cel mamy już praktycznie na wyciągniecie ręki, za chwilę będzie osiągnięty. Prace, które w tej chwili dobiegają końca, związane są z wykonaniem nasypu, odbudową tego nasypu, budową nawierzchni torowej – tłumaczy Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Ten etap prac ma potrwać do końca października. Później zaczną się roboty związane z systemem zabezpieczania ruchu. - W połowie przyszłego roku planujemy udostępnienie łącznicy przewoźnikom, głównie towarowym, ale liczymy też na organizatorów przewozów pasażerskich – zapowiada Bresch.
Obecnie w ciągu doby na lubelską stacje wjeżdża ok. 160 pociągów. Jedna czwarta z nich kontynuuje podróż w kierunku Stalowej Woli. Kolej liczy, że wyprowadzenie części składów towarowych z Lublina „zwolni” miejsce na torach dla np. Lubelskiej Kolei Aglomeracyjnej.
Łącznica to element przebudowy trasy E7 z Lublina do stolicy. Koszt inwestycji wynosi 3,5 mld zł (dofinansowanie z UE - 2,9 mld zł). - Już pierwszy etap przynosi znaczące korzyści polegające na skróceniu trasy przejazdu między Lublinem a Warszawą – przypomina Sprawka.
Prace objęły też m.in. przebudowę wiaduktów kolejowych w Lublinie: nad ul. Diamentową, Janowską oraz Drogą Męczenników Majdanka.
Przebudowane zostały też tory i perony na stacji Lublin Główny. Kolejarze kilka razy już zapowiadali termin zakończania tych prac. Ale ciągle one jeszcze trwają, m.in. są związane z oświetleniem w przejściu podziemnym umożliwiającym dotarcie pasażerom na perony.
- Wygodniejsze dojście do pociągów zapewnia wyremontowane przejście podziemne, w którym trwają ostatnie prace wykończeniowe. Nie mają one wpływu na ruch pieszych – przekonuje Magdalena Janus z zespołu prasowego PKP PLK.
Wykonawcy robót przekonują, że uporają się z nimi do końca października.
- Paulina N. przyznała się do zabójstwa trójki dzieci. Udusiła je rękami
- Lubelska Wymiana Roślin przy ul. Zamojskiej. ZOBACZ ZDJĘCIA
- Dzień otwarty w lubelskim Schronisku dla zwierząt. Adoptuj, nie kupuj!
- Wykopki kartoflane w Muzeum Wsi Lubelskiej [ZDJĘCIA]
- Przebiegli w piżamach przez Ogród Saski. ZOBACZ ZDJĘCIA
- Siema żaki! Lublin hucznie przywitał studentów. ZDJĘCIA
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?