Model, który został przekazany do muzeum został wyprodukowany w 1979 roku specjalnie dla polskiego rządu. Mimo, że był to samolot przewidziany do przewozu tzw. VIPów to jego wnętrze nie powala specjalnym luksusem.
Poniżej garść informacji technicznych na temat maszyny:
Trójsilnikowy samolot odrzutowy, transportowy i pasażerski do przewozów regionalnych. Produkowany seryjnie w latach 1968 - 1981. Jak-40 został zaprojektowany w1965 roku, aby zastąpić samoloty Li-2 (odmianę DC-3 ) i Ił-14, a głównym założeniem była łatwość działania poza głównymi lotniskami. Samolot został wyposażony we wbudowane schodki wejściowe i miał możliwość wykonywania krótkiego startu i lądowania (STOL - Short Take-Off and Landing). Główną cechą założeń konstrukcyjnych była duża prostota. Skrzydła samolotu, dzięki dużej powierzchni, nie wymagały slotów, aby uzyskać odpowiednie parametry startu i lądowania. Dla skrócenia dobiegu, środkowy silnik wyposażony jest w odwracacz ciągu.
Poza rządową maszyną do muzeum trafiły między innymi: samolot myśliwsko-bombowy Su-20, myśliwiec Lim-5 i 3 MiGi 21. Wymagają one jednak remontu i na razie nie trafią na ekspozycję.
echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?