Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Puławskie MZK wozi pasażerów od 40 lat

redakcja
redakcja
Hanna Bednarzewska
Z Henrykiem Mizakiem, prezesem Miejskiego Zakładu Komunikacji w Puławach, rozmawia Hanna Bednarzewska.

W tym roku mija 40 lat odkąd na ulicach Puław pojawiły się miejskie autobusy...Historia komunikacji miejskiej jest związana z historią miasta i jego mieszkańcami. Dynamiczny rozwój Puław wywołał problem przemieszczania się puławian w obrębie miasta i Zakładów Azotowych, które powstały na jego obrzeżach. W 1974 roku władze Puław stworzyły zręby komunikacji miejskiej, uruchomiając komunikację zbiorową w ramach Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. Rozpoczęcie działalności miało miejsce przy znaczącej pomocy firm komunikacyjnych z Lublina, Zamościa i Chełma. W kwietniu 1974 r. dotarło do Puław 10 autobusów marki San. 28 lat temu autobusy MZK wyjechały poza granice Puław do Żyrzyna, Gołębia, Janowca, Kazimierza Dolnego i Polesia.Jak zmienił się MZK przez 40 lat?Bardzo duże zmiany dokonały się w latach 2010-2012. Po wejściu Polski do Unii Europejskiej pojawiła się możliwość uzyskania dotacji na modernizację transportu miejskiego. Gmina Miasto Puławy wykorzystała tę szansę, a spółka jako operator i partner włączyła się do projektu poprawy dostępności i jakości systemu komunikacji miejskiej. Otrzymane dofinansowanie przeznaczyliśmy na modernizację taboru. Wymieniliśmy 21 autobusów, zmodernizowaliśmy zajezdnę i zaplecze techniczne. Mamy teraz proekologiczne pojazdy o najwyższej normie czystości spalin w Europie. Wprowadziliśmy także nowoczesne systemy zarządzania flotą autobusową, system biletu elektronicznego oraz dynamicznej informacji pasażerskiej na przystankach i w autobusach. To zdecydowanie poprawiło jakość naszych usług i komfort podróży pasażerów.Jakie wydarzenia w działalności firmy były najważniejsze dla jej rozwoju?Ważny był 1990 rok, gdy w kraju dokonały się zmiany ustrojowe. Pojawił się samorząd gminny, który przejął cały ciężar finansowania komunikacji miejskiej. Ówczesne władze podjęły decyzję o wydzieleniu komunikacji miejskiej ze struktur Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej i utworzeniu samodzielnego zakładu budżetowego. To był impuls do rozwoju komunikacji miejskiej w Puławach. Dzięki właściwej polityce samorządów kolejnych kadencji w budżecie miasta zawsze były pieniądze na komunikację miejską i nie ulegała ona znacznym ograniczeniom. Ważnym etapem było przekształcenie zakładu budżetowego w spółkę, co stało się w 1998 r. Uzyskanie osobowości prawnej pozwoliło na dalszy rozwój firmy.Jak MZK radzi sobie z konkurencją?Nie jesteśmy monopolistą na rynku usług przewozowych. W regionie puławskim liczba pojazdów na 1000 mieszkańców jest znacznie powyżej średniej krajowej. Wskaźnik motoryzacji dorównuje wskaźnikowi w rozwiniętych państwach UE. Mamy też konkurencję ze strony prywatnych przewoźników. To dla nas wyzwanie, aby świadczyć usługi na wysokim poziomie, tak żeby pasażerowie wybierali nasze autobusy.Jak zachęcacie pasażerów do korzystania z miejskiej komunikacji?Dbamy o jakość naszych usług i punktualność kursowanioa autobusów - co jest istotne dla pasażerów. Mają oni możliwość podróżowania z biletem elektronicznym, co pozwala na tańsze przejazdy w porównaniu z biletem papierowym. W tym roku wdrożyliśmy program Bus bonus. Jest on realizowany od maja i polega m.in. na tym, że posiadacz biletu okresowego imiennego będzie mógł korzystać z przywilejów u partnerów współpracujących z komunikacją miejską. Autorem programu jest MPK Lublin.Jakie plany na przyszłość ma MZK?Modernizacja przeprowadzona w ostatnim czasie daje pozytywne efekty: zwiększa się liczba przewiezionych pasażerów i przychody ze sprzedaży biletów. Świadczy to o tym, że dalsze działania, podejmowane przez spółkę razem z miastem, będą zmierzać do unowocześnienia taboru i wymiany kolejnych autobusów na nowe. 30 procent taboru kupionego w latach 2000-2005 wymaga wymiany. Mam nadzieję, że w unijnej perspektywie na lata 2014-2020 uda się zdobyć pieniądze i przeznaczyć je na całkowitą wymianę autobusów. Chcemy, aby w stu procentach były to pojazdy tzw. niskowejściowe, które ułatwiają pasażerom podróżowanie.Rozm. Hanna Bednarzewska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Puławskie MZK wozi pasażerów od 40 lat - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na pulawy.naszemiasto.pl Nasze Miasto