Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Krąg. Książka, która uderza w Google i Apple. Po lekturze usuniesz konto na Facebooku

Kinga Czernichowska
freeimages.com
Albo przynajmniej sto razy zastanowisz się, co wrzucasz na ścianę.

21 października w księgarniach nakładem wydawnictwa Sonia Draga ukaże się "Krąg" - powieść autorstwa Dave'a Eggersa (mam nadzieję, że szybko zostanie zekranizowana). "The New York Times" określił ją mianem proroczej, "The Washington Post" nazwał przerażającą. Bo wciągająca to za mało. Powieść uderza ewidentnie w działania stosowane przez takie firmy jak Apple (Eggers pisze o chmurze, co na myśl przywodzi iCloud) i Google. Zresztą, wystarczy spojrzeć na tytuł. Czy nazwa krąg Wam czegoś nie przypomina? A Google+? Do tego dochodzą jeszcze aktywności na portalu społecznościowym firmy, w której pracuje główna bohaterka, Mae Holland. To oczywiście nawiązanie do Facebooka.

Mae trafia do Kręgu dzięki swojej przyjaciółce, Annie, i od razu jest zachwycona. Siłownia, stołówka, internat, bezpłatne wypożyczanie ubrań od najlepszych projektantów - to wszystko razem w pakiecie od firmy. Firmy, która łudząco przypomina to, co swoim pracownikom oferuje Google. Tak, kiedy kilka lat temu przygotowywałam artykuł o pracy w Google, to też byłam pod wrażeniem. Międzynarodowe korporacje zapewniają niemal wszystko tylko po to, by pracownicy stali się ich częścią, by wchłaniali ich filozofię i coraz mniej czasu przeznaczali na życie prywatne. Albo inaczej: by ich życie prywatne przeniosło się do sfery życia zawodowego.

Firma, o której mowa w książce, chce przejąć kontrolę nad życiem zwykłych obywateli. Na pozór dla dobra ludzkości, bo przecież wszczepiane dzieciom chipy mają zapobiec porwaniom, a montowanie kamer SeeChange ma jedynie pozwolić uniknąć przestępstw. Sytuacja jednak wymyka się spod kontroli, bo nielegalne wycieczki kajakiem nocą lub pocałunki w strugach deszczu przestają być owiane tajemnicą. Mae, główna bohaterka, zdobywa serca fanów na całym świecie, obsesyjnie obserwując wzrastającą liczbę polubień, obserwatorów i komentarzy. Wydaje jej się, że jest bardzo lubiana. Ale to tylko pozory stworzone przez internetową rzeczywistość W realu powoli traci prawdziwych przyjaciół.

"Krąg" to książka, która przeraża i żadne słowa nie są w stanie oddać uczucia, jakie towarzyszy czytelnikowi po skończonej lekturze. A czuje się fałsz i obłudę wirtualnego świata. Sprawdzanie liczby powiadomień przestaje mieć jakikolwiek sens. Tak samo jak polubienia, komentarze i liczba znajomych na Facebooku. Czytelnik zaczyna się zastanawiać, ile wiedzą o nim międzynarodowe korporacje i do czego te informacje są wykorzystywane. Czy inspirujący cytat jest tylko motywatorem? A może wyszukiwarki już serwują ci reklamy kursów coachingowych? Nagle najbardziej prawdziwe stają się wiadomości wysyłane bezpośrednio, na Twój numer telefonu. Dzwonek do drzwi jest czymś w rodzaju śpiewu słowika, a czytelnik ma ochotę jedynie się wylogować i ruszyć w Bieszczady. Albo zaszyć się w amazońskiej puszczy tak, by nigdy już nie zostać namierzonym w sieci.

"Krąg" to swego rodzaju przepowiednia tego, co może się stać, jeżeli nie będziemy dbać o prywatność. Zachęta do tego, by ostrożnie dzielić się informacjami. Do tego, by zamiast śledzić kogoś na portalu społecznościowym, po prostu do niego zadzwonić. Bo nie wszystko warto filmować i udostępniać światu. Są momenty, które powinniśmy oznaczać nie na Facebooku, ale w swoich umysłach nazwą "Tylko ty i ja. Żadnych osób trzecich". albo po prostu "Tylko ja. Żadnej publiczności". O tym jest właśnie ta książka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto